Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Limiet is niet 350 met 10 uitloop maar gewoon 360

@Jan ik heb mijn fps meter altijd mee, maar het is nog nooit voorgekomen dat ik te hard schoot bij de fps meting van de orga.
Of de orga je eigen fps meter accepteert durf ik niet te zeggen, maar het geeft je wel iets achter de hand.
Heb mijn meter ook altijd bij en maar goed ook. Paar weken geleden gehad bij mn vaste veld, zelfde chrono als die ik heb maar schoot 475 fps op die van hun. K verbaasd dat kan absoluut niet,... marshall vertelde me dat hij al 7man teruggestuurd had omda die te hard schoten.
Ik in overleg met de marshall mijn eigenste mogen pakken om het te laten zien, daar schoot die netjes 435fps (dmr).
Bleek de chrono verkeerd geijkt te zijn of zoiets dergelijks, ik was aan de late kant met fps. Resultaat degene die op die chrono gemeten hadden moesten allemaal overnieuw, diegene die weggestuurd waren konden ineens allemaal door ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Het is gewoon vanaf het beginsel al 360.
Er werd nooit rekening gehouden met correcties.
Op diverse fora en smoelaria werd een periode geroepen dat het 350 met uitloop naar 360 was maar dat heeft nooit in de reglementen van de nabv gestaan.

Dan ben ik waarschijnlijk in de war met België.

Maar nogmaals het komt eigenlijk op hetzelfde neer... 360 is de max...
 
Heb mijn meter ook altijd bij en maar goed ook. Paar weken geleden gehad bij mn vaste veld, zelfde chrono als die ik heb maar schoot 475 fps op die van hun. K verbaasd dat kan absoluut niet,... marshall vertelde me dat hij al 7man teruggestuurd had omda die te hard schoten.
Ik in overleg met de marshall mijn eigenste mogen pakken om het te laten zien, daar schoot die netjes 435fps (dmr).
Bleek de chrono verkeerd geijkt te zijn of zoiets dergelijks, ik was aan de late kant met fps. Resultaat degene die op die chrono gemeten hadden moesten allemaal overnieuw, diegene die weggestuurd waren konden ineens allemaal door ;)

Holy crap dan had die wel iets eerder aan de bel mogen treken lijkt me;)

Maar goed opgelost zo!
 
Holy crap dan had die wel iets eerder aan de bel mogen treken lijkt me;)

Maar goed opgelost zo!
Vond het ook apart dat niemand er tegenin ging, in zoverre tegenin om ook even op de andere chrono te mogen fpsen. Een kerel in de safety "heb alles gisteren nog getest" ja ik ook en daarom heb ik mn eigen chrono ook bij ;)
 
Neem mijn kleine X radar altijd mee , nog van het paintballen en doet het perfect tot 400 fps , voor een normale full auto replica prima dus , geeft ie niets aan dan zit je boven de 400 , dan schiet je dus veel te hard
 
NABV zegt zelf ook 350 met 10 uitloop. Maar in de regelementen staat inderdaad gewoon 360.

Om het lekker duidelijk te houden. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjen511
Het veiligheidsreglement-nabv-2017v2-2 is waar wij ons, als leden van de NABV, aan committeren. Daarin staat het volgende in Artikel 6:


Het maakt verder niet uit wat de NABV zegt, schrijft of doet verder op social media of de website.
 
uiteindelijk kan de orga nog altijd zeggen dat de limiet 350 is met een marge van 10 en heeft iedereen gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjen511
Dus max gewicht van .40 gram bb's. Aii... zullen veel snipers niet leuk vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Dus max gewicht van .40 gram bb's. Aii... zullen veel snipers niet leuk vinden

Dus omdat ze zich moeten gaan aanpassen is het ineens een onzin regel? Als ik nu al kijk dat er snipers zijn die door JC al boven de 3 Joules zitten door zwaardere BB's is het niet geheel vreemd.

Vind dit zo'n non argument. Het is niet dat je met .36 geen 70 a 80 meter kan schieten. Die .40 of .45 of .48 is alleen maar om de wind minder vat op de BB te laten hebben en een takje eventueel geen probleem te laten schieten (Joule vs object).

Volgens mij is veiligheid nog steeds het hoogste goed. Ooit gedacht dat hogere impact ook andere eisen stelt aan je bril etc????
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Dus omdat ze zich moeten gaan aanpassen is het ineens een onzin regel? Als ik nu al kijk dat er snipers zijn die door JC al boven de 3 Joules zitten door zwaardere BB's is het niet geheel vreemd.

Vind dit zo'n non argument. Het is niet dat je met .36 geen 70 a 80 meter kan schieten. Die .40 of .45 of .48 is alleen maar om de wind minder vat op de BB te laten hebben en een takje eventueel geen probleem te laten schieten (Joule vs object).

Volgens mij is veiligheid nog steeds het hoogste goed. Ooit gedacht dat hogere impact ook andere eisen stelt aan je bril etc????
rustig kerel, ik heb nooit gezegd dat ik het onzin vind... niet zo snel conclussies trekken. het was gewoon een opmerking over de snipers. thats it
 
  • Leuk
Waarderingen: Bax
Het is niet dat je met .36 geen 70 a 80 meter kan schieten. Die .40 of .45 of .48 is alleen maar om de wind minder vat op de BB te laten hebben en een takje eventueel geen probleem te laten schieten (Joule vs object).

2.3 joule met 0.20 is hetzelfde als 2.3 joule met 0.45, dat is de reden dat ik die regel van max 0.40 niet helemaal begrijp. Ik zou het niet erg vinden om m'n FPS te minderen om aan die 2.3 joule te voldoen met mijn 0.40+ bbs, want veiligheid staat voorop! Zonder enige twijfel. Het feit is gewoon dat je met 0.43/45 minder last hebt van wind en takjes, en dat is voor een Bolt-Action sniper waar je liefst 1x schiet en dan gelijk raak best een ding! Je haalt met die regel een klein stukje van het voordeel van een BASR weg.

Ik denk dat ze beter max 0.45 kunnen instellen. Die gewichten zijn de mensen met snipers gewend en hebben ze op de plank liggen, zodat ze niet hun BBs weg hoeven te gooien. Maar met max 0.45 ben je wel meteen klaar met die steeds zwaarder wordende BBs waar we niet van weten wat er in zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Wat voor mij interessant was was het feit dat als het aan de ledenraad had gelegen de regels omtrent joules limieten e.d. nu al van kracht waren. Goede move van het verenigingbureau om dat later met meer gedegen en onderbouwde verdediging te doen.
 
rustig kerel, ik heb nooit gezegd dat ik het onzin vind... niet zo snel conclussies trekken. het was gewoon een opmerking over de snipers. thats it

Zelf ook gesnipert met een volledig geupgrade JG BAR10 met PDI/AA set up. Nooit geen problemen gehad. Altijd netjes rond de 460 FPS. Altijd met .36 geschoten en nooit het idee gehad dat ik met .40 of .43 of zelfs .45 beter zou schieten of verder.
Hooguit wat makkelijker langs een takje of blaadje.

Mijn ijkpunt is altijd geweest dat ik op het NAC van achteruit (kantine boven aan de trap) tot de achterkant van de hal in rechte lijn wou halen (+65/70 meter). Dit qua range. Qua accuraat schieten het kleine gele schijfje op de grond op ongeveer 60 meter. En dan niet meer dan cm of 5 eromheen zitten.

Of snipers het nu leuk of niet vinden doet niet ter zake je dient je gewoon aan de regels te houden. De sport evolueert en daarmee de regels ook. En als je nu op het randje zit, tja dan ben je die ook aan het opzoeken geweest.
Hoor met regelmaat bij de FPS, ja hij moet wel rond de 495 of 355 zitten hoor.

Waarom? dat weten ze vaak niet eens of denken er ineens een magisch 20 meter meer mee te schieten als ze zo hard schieten ipv 465 of 325.
 
2.3 joule met 0.20 is hetzelfde als 2.3 joule met 0.45, dat is de reden dat ik die regel van max 0.40 niet helemaal begrijp. Ik zou het niet erg vinden om m'n FPS te minderen om aan die 2.3 joule te voldoen met mijn 0.40+ bbs, want veiligheid staat voorop! Zonder enige twijfel. Het feit is gewoon dat je met 0.43/45 minder last hebt van wind en takjes, en dat is voor een Bolt-Action sniper waar je liefst 1x schiet en dan gelijk raak best een ding! Je haalt met die regel een klein stukje van het voordeel van een BASR weg.

Ik denk dat ze beter max 0.45 kunnen instellen. Die gewichten zijn de mensen met snipers gewend en hebben ze op de plank liggen, zodat ze niet hun BBs weg hoeven te gooien. Maar met max 0.45 ben je wel meteen klaar met die steeds zwaarder wordende BBs waar we niet van weten wat er in zit.

Punt is dat je met .30 getest gaat worden. Dus een stuk extra JC wordt al weggehaald. Het voordeel van de BSAR is je range niet dat je zonodig harder kan schieten.
Dus het met een hoger gewicht schieten is een NON argument. Daarbij wens ik je succes met .2 en 2.3 Joule te schieten over langere afstand. Het lichtste zuchtje wind en je BB gaat een totaal andere target zoeken dan jij in je scope hebt.

En laat die FPS nu eens varen want het wordt gewoon Joules waar je aan zal moeten voldoen, niet meer aan de FPS. En je zult met de regels die er komen met .3 gewoon aan die waardes moeten voldoen, niks meer niks minder.
Net zo goed dat je nu bij de FPS aan de .2 regels moet voldoen.

Ik snap de FUS gewoon niet. Regels zijn er om je aan te houden en dienen een doel. Niet om je te pesten maar om het voor iedereen veilig te houden.
 
Na het lezen van de slides even in de opmerkingen gedoken, na de eerste ben ik er al weg gegaan. Wat een ontiegelijk achterlijk volk zit er op FB, dat dit zich kan voortplanten en airsoft speelt.

Eens ik zag ook zeer wereldvreemde comments staan, overigens ook van mensen waar ik het totaal niet van verwachtte dat baart me nog meer zorgen eerlijk gezegd.