Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Mensen wat een gedoe allemaal....
Ik snap dat er regels zijn en ik snap dat je geen verwondingen wilt.
Het is natuurlijk wel een risicosport.

Als laatste wil ik nog graag weten of de fps meters wel gekalibreerd zijn en regelmatig voor herkeuring aan de officiële instantie worden aangeboden???

Wat ik vaak zie onder facebook berichten is dat 'pijn hebben/ wondjes krijgen erbij hoort'. Wat ik vaak daarbij proef is dat iemand verwonden erbij hoort en dat iemand pijn doen erbij hoort. ''Niet zo piepen joh!'' Dat lijkt mij echt de verkeerde instelling. Pijn op zijn tijd hoort erbij, maar dat betekend niet dat je iemand pijn moet willen doen met elk schot dat je neemt.

Om bij je andere punt te komen, volgens mij wordt hier wel regelmatig naar gekeken, door fps meters bij elkaar te zetten en tegen elkaar te ijken. Echt ijken is onmogelijk, maar de uitstekende fps meters pik je er zo wel uit.

Scheelt dat er een minimale afstand moet zijn voor dmr en boltaction snipers. Indoor ren je niet snel met zon ding rond denk ik. Plus meeste orga's controleren of je replica wel op een echte dmr lijkt.

Dit inderdaad. Men gaat al snel een beetje overdreven doen over DMR. de meeste DMR spelers zetten het platform op een goede verantwoordelijke manier in. Speedtriggers, 'm4 dmr's' en drum mags mag wat mij betreft op gecontroleerd worden door orgas, die horen niet bij het platform.

Dit inderdaad. Men gaat al snel een beetje overdreven doen over DMR. de meeste DMR spelers zetten het platform op een goede verantwoordelijke manier in. Speedtriggers, 'm4 dmr's' en drum mags mag wat mij betreft op gecontroleerd worden door orgas, die horen niet bij het platform.
Milsim kijken ze zelfs naar het echte kaliber wat een realsteal version knalt. Daar worden de replica's op afgesteld. Maar waar ligt de grens tussen een 450 dmr en 500 sniper?

• Leuk
Waarderingen: Helnas
Milsim kijken ze zelfs naar het echte kaliber wat een realsteal version knalt. Daar worden de replica's op afgesteld. Maar waar ligt de grens tussen een 450 dmr en 500 sniper?

Bij de 1,88j vs 2,32j. ;)

'slechts' een verschil van 50fps met 0.20 betekend in de praktijk dat snipers bijna 25% meer energie wegschieten. Is dat niet genoeg verschil? Misschien moeten ze inderdaad harder mogen, maar dan moet de MED weer omhoog, naar de 20m bijvoorbeeld, en dan krijg je weer het veiligheid verhaal. Want zal elke sniper netjes binnen de 20m een pistol er bij pakken, bewust of onbewust? Etc etc.

• Leuk
Waarderingen: Helnas en Roy Pie
Bij de 1,88j vs 2,32j. ;)

'slechts' een verschil van 50fps met 0.20 betekend in de praktijk dat snipers bijna 25% meer energie wegschieten. Is dat niet genoeg verschil? Misschien moeten ze inderdaad harder mogen, maar dan moet de MED weer omhoog, naar de 20m bijvoorbeeld, en dan krijg je weer het veiligheid verhaal. Want zal elke sniper netjes binnen de 20m een pistol er bij pakken, bewust of onbewust? Etc etc.
Ik bedoel meer van wanneer is het een DMR en wanneer een sniper. Snapje? Wat moet je met je dmr doen om in aanmerking te komen voor 500 fps

Mensen wat een gedoe allemaal....
Ik snap dat er regels zijn en ik snap dat je geen verwondingen wilt.
Het is natuurlijk wel een risicosport.
Wat ik hele vervelend vind is dat mij niet duidelijk is wie de verwondingen veroorzaakt en op welke manier.
geef daar meer openheid over zou ik zo zeggen.
En pak de bron van veroorzakers aan wie dat ook zijn.

En waarom heeft niet iedereen een meshmask voor? dat lijkt mij een beter plan als dat geklooi met allerlei andere maatregelen.
Denk dat het aantal serieuze verwondingen dan snel terug loopt.
Ik wilde hier op reageren, maar gelukkig doet Maffo al mijn zegje!

Wat ik vaak zie onder facebook berichten is dat 'pijn hebben/ wondjes krijgen erbij hoort'. Wat ik vaak daarbij proef is dat iemand verwonden erbij hoort en dat iemand pijn doen erbij hoort. ''Niet zo piepen joh!'' Dat lijkt mij echt de verkeerde instelling. Pijn op zijn tijd hoort erbij, maar dat betekend niet dat je iemand pijn moet willen doen met elk schot dat je neemt.

Kudo's mr!

Ik vind het echt niet erg om hits te voelen. Maar ik vind dat veel snipers lijken te vergeten dat je tegen andere mensen speelt in plaats van computer poppetjes die niets voelen. Als ik die facebook reacties lees helemaal... Leuk! Mensen onder de bloed plekken in hun gezicht (want sniper...) naar huis sturen. Ik schiet die tanden ook helemaal de moeder!

Kun je nagaan wat er gebeurd met mensen die schrikken en per ongeluk op 6 meter schieten? Of hoeveel joules je krijgt binnen de 20 meter?

Iedereen aan een meshmask lijkt me ook niet de juiste oplossing voor dit probleem. Dan houd je nog de brillen (zie onder), je armen, benen, rug en de rest over waar je tot bloedens toe kapot geschoten kan worden. Plus het feit dat je dan een grote groep gaat forceren tot het dragen van een mesh mask (wat ze niet willen). Nu laat je een kleinere groep met een iets lichtere BB schieten (wat ze niet willen). Kiezen tussen twee kwaden wat dat betreft.

Daarnaast krijg je nog het feit dat (volgens organisatie bij Zuid63) de minimale eis van de bril volgens de NABV, slechts gemaakt is voor één schot van X joule. Meerdere schoten na die eerste, zijn dus al onveilig. Wanneer je met een .45 BB binnen de 25 (niet eens de 20) schiet, schiet je "te veel joule's". Kan jij garanderen dat iedere (volgens de NABV) bril die BB's terug kopt?

Zoals Headhunter zelf zegt: "Mensen wat een gedoe allemaal...". Wat doen de snipers moeilijk? Je kon eerst 80 meter, nu 70? Binnen de limieten die je nu gaat krijgen kan je toch alsnog lekker sleutelen om er zoveel mogelijk uit te halen?

Vind het echt mooi dat mensen niet snappen hoe een DSG werkt en dat daarmee 450 FPS halen een crime is en daarbij ook nog eens komt dat die joule loss hebben op zware bbs door het kleine lucht volume en dus relatief, zeker op de langere afstanden van CQB, al zacht aankomen. Voor de rest is er nog het feit dat je hetzelfde resultaat met een HPA zonder enige moeite haalt. Oftewel wordt een beetje moe hoe men van alles wat ze niet kennen meteen bang worden.

• Leuk
Waarderingen: M14shooter
Ik zie persoonlijk ook het probleem niet als iemand met een smg rondrent met een scope erop en op. 450 fps speelt. Zolang er maar rekening gehouden wordt met de ander.

Verder vind ik bb gewicht van max 0,4 ook prima.
De metingen zijn met dat gewicht gedaan. Als je zwaardere bbs gebruikt en je hebt geen joulecreep, schiet je nog steeds teveel joule op 20 meter

• Leuk
Waarderingen: victor
Ja Rebelattack jij weet het allemaal zo goed word jij maar lekker moe ik word van jou wel eens een beetje moe haha

• Leuk
Waarderingen: M14shooter
Ja Rebelattack jij weet het allemaal zo goed word jij maar lekker moe ik word van jou wel eens een beetje moe haha

Okey cool man vind het vervelend dat je zo snel triggered op mijn berichten, laat ik het op iets anders toepassen: Wordt een beetje moe dat alles wat gebruikt maakt van een lucht tank en slang meteen een label krijgt omdat mensen het niet goed kennen en dan meteen al snel bevooroordeeld of er bang voor zijn, is het dan wel goed? Misschien moet je niet alles wat ik lees meteen verkeerd opvatten, ik wil alleen maar aangeven dat wanneer iets een hoge trigger response heeft het meteen al een rare blik krijgt, zelfde met HPA en talloze andere dingen in airsoft, terwijl het over het algemeen toch belangrijker is hoe de gebruiker het gebruikt dan puur het systeem.

• Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Ah ok nee dan begrijp ik je beter
Okey cool man vind het vervelend dat je zo snel triggered op mijn berichten, laat ik het op iets anders toepassen: Wordt een beetje moe dat alles wat gebruikt maakt van een lucht tank en slang meteen een label krijgt omdat mensen het niet goed kennen en dan meteen al snel bevooroordeeld of er bang voor zijn, is het dan wel goed? Misschien moet je niet alles wat ik lees meteen verkeerd opvatten, ik wil alleen maar aangeven dat wanneer iets een hoge trigger response heeft het meteen al een rare blik krijgt, zelfde met HPA en talloze andere dingen in airsoft, terwijl het over het algemeen toch belangrijker is hoe de gebruiker het gebruikt dan puur het systeem.

Oeps dubbele post

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als ik het zie moet je 1.88 joule hebben met .3 gram wat uit komt op ongeveer 365 fps voor dmr?

Achja we gaan het zien allemaal.. kunnen er toch niks aan veranderen. Opzich goede regels alleen vind ik dat de nabv wel wat beter kan communiceren in het vervolg.

• Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Ik weet ook niet wat een dsg is.
Maar 1,8 joule doet gewoon een stuk meer schade op 0,4 dan op 0,2. Of doelde je daar niet op?

Ik weet ook niet wat een dsg is.
Maar 1,8 joule doet gewoon een stuk meer schade op 0,4 dan op 0,2. Of doelde je daar niet op?

Nee de hele reden voor een joule meting is om te kijken naar creep als iemand onder de 1.88 joule zit op een .40 kan je niet gaan klagen. Een DSG kan praktisch bijna niet creepen omdat hij maar 50% van een cylinder gebruikt en dus niet een hogere druk kan opbouwen met een zwaardere bb tov een lichte en dus heb je geen creep en bij bepaalde gewichten zelfs negatieve creep, maar omdat het een hoge trigger response heeft is het meteen eng of in ieder geval dat idee krijg is. Een DMR FPS behalen op een DSG build gaat ook niet fatsoenlijk vanwege dezelfde reden. Siegetek laat dat ook zien in hun PDF file over hun Siegetek cyclone gears, max rond de 120-125 (~1.44 joule), wat rond de 400 is en de hoogste fps zonder spacer is op een veer die normaal 4.41 joule output.

Voor de rest weer on topic, voor de rest moet ik ook begrijpen dat de vage regel van een 500 FPS en 450 FPS DMR niet meer hebben? Ik zie ook dat velden polls maken op facebook over wat wij spelers graag zien met betrekking tot de DMR in de toekomst. Het liefst zie ik gewoon een nuttige DMR rol in de vorm van 450 FPS met geen delay of max 0.5s delay. Huidige regels zijn per veld verschillend maar degene met 2 sec delay op 450 FPS maken ze als replica zeer nutteloos. In totaliteit heb ik meer vragen dan antwoorden, maar we weten ten minste nu wel meer als ervoor.

Hey Rebel ff tussendoor, wat is een DSG? Niemand hier heeft het erover behalve jij, terwijl je het doet overkomen alsof iedereen hier (of de NABV?) er een dikke haat op heeft. Ben gewoon een beetje in de war. :confused: