SA-H02 of SA-H03

Over specna is er inderdaad een heleboel te vinden en er is inderdaad ook een groep op facebook waar ik in zit van specna zelf maar er is erg weinig te vinden over de SA-H03 specifiek op een paar korte unboxing video's na

Ik heb jullie toch ;).

Nee ik bedoel meer te zeggen, vanuit de aankoop is relatief weinig info. Als ik vroeger een bestuurbaar autootje kocht, zat hier ook alles bij van handleiding over elk los onderdeeltje van de auto tot batterij en noem maar op.

Bij de replica zelf krijg je een stickervel, een instruction guide met wat merkwaardige fotos en de rest mag je zelf uitzoeken. Niet echt instapklaar zeg maar. Veel zoeken op internet levert zeker wat op (waaronder mijn lidmaatschap aan dit forum), maar toch mis je als leek best wel wat info. Ik merk wel dat je al snel zaken leert en op pakt als je er mee bezig bent, maar een hop-up is niet echt iets wat je standaard weet (wel als er een handleiding bij zit), maar google helpt veel ;).

Specna maakt ook reclame over het feit dat enter&convert fijn is. In het boekje is hier echter niks over terug te vinden. "Even" de gearbox eruit halen en een veer verwisselen. Dan hopen dat je op je eerste airsoft event met de andere veer onder de max fps zit.

Ja zeker! Maar het is serieus waar dat er bar weinig te vinden is over de SA-H03 of specna in het algemeen. Vandaar ook mijn spam hier in dit topic in het begin. Denk nu wel dat hier inmiddels een flinke basis info te vinden is waar een nieuwe specna eigenaar echt wel wat mee kan hoor. Vooral het gebrek aan info vond ik echt slecht in het begin. Je weet nog niet eens welke batterij, oplader etc je moet hebben.
Dan moet je echt beter zoeken :P Zoals al genoemd is is er best wel veel te vinden op dit gebied. Ik ben ongeveer 3 jaar geleden bij Airsoft Elite uitgekomen in mijn zoektocht en heb daar echt gigantisch veel info gekregen (en nog steeds!).
Elke M4 lijkt op elkaar en zeker bij Specna is er onderling bijna geen verschil. Het recept is hetzelfde, alleen de saus is anders.

Je zou voor de gein eens het Specna topic op Airsoft Elite moeten doorlezen. Dit topic hier is stiekem behoorlijk basic als je deze 2 gaat vergelijken. Topic op AE gaat al bijna 4 jaar mee inmiddels.

Ik heb jullie toch.
Nee ik bedoel meer te zeggen, vanuit de aankoop is relatief weinig info. Als ik vroeger een bestuurbaar autootje kocht, zat hier ook alles bij van handleiding over elk los onderdeeltje van de auto tot batterij en noem maar op.

Bij de replica zelf krijg je een stickervel, een instruction guide met wat merkwaardige fotos en de rest mag je zelf uitzoeken. Niet echt instapklaar zeg maar. Veel zoeken op internet levert zeker wat op (waaronder mijn lidmaatschap aan dit forum), maar toch mis je als leek best wel wat info. Ik merk wel dat je al snel zaken leert en op pakt als je er mee bezig bent, maar een hop-up is niet echt iets wat je standaard weet (wel als er een handleiding bij zit), maar google helpt veel
Denk dat er door de verkoper/fabrikant altijd wordt uitgegaan van een bepaalde basiskennis van de koper. Voor je eerste replica is het handig maar als ik nu een replica koop hoef ik geen boekjes, batterijen en een lader. Dat gooi ik meteen weg omdat ik inmiddels betere spullen gebruik dan de troep die je er standaard bij krijgt. Ik wil juist alleen een stickervel haha. Ik denk dat dit geldt voor alle meer ervaren spelers, wat dan idd minder handig is voor beginners.

Ik kreeg bij mijn Specna B12 wel batterijen en een lader, maar heb ze nooit gebruikt omdat ik al lipo’s en een balance charger had gekocht op aanraden uit het Specna topic op AE.

Specna maakt ook reclame over het feit dat enter&convert fijn is. In het boekje is hier echter niks over terug te vinden. "Even" de gearbox eruit halen en een veer verwisselen. Dan hopen dat je op je eerste airsoft event met de andere veer onder de max fps zit.
Ben ik niet helemaal met je eens :). Dat laatste is namelijk ook weer een stukje voorbereiding van jezelf.

Zoals op Gunfire vermeld staat: “Stock muzzle velocity of ~430 FPS is guaranteed by the default main spring, which allows this replica to perform well on medium distance. The set includes a M90 spring, which allows to reduce the muzzle velocity to ~310 FPS

Dus als je op voorhand de m90 veer zou laten monteren door Gunfire weet je dat je goed zit. (Je krijgt dan ook in de doos het testcertificaat met de huidige fps.)
Denk wel dat de fps iets hoger ligt omdat ze bij elke replica hetzelfde verhaal zetten alleen die hebben een max. van 410 en de H03 heeft 430, dus zal de m90 veer ook wel iets meer hebben.
Daarnaast is het aan jou of je bijv. een fps meter aanschaft zodat je dat thuis je fps kunt checken na een eventuele upgrade of reparatie en niet tot op de skirm moet gokken of je goed zit.

Aan de hand van video’s die 3 jaar geleden beschikbaar waren heb ik mijn gearbox met klamme handjes voor het eerst uit elkaar gehaald. Maar als je netjes werkt krijg je alles weer prima terug in elkaar. Same voor de veer vervangen. Er was geloof ik geen video die de gearbox uitbouwen én veer vervangen behandelde maar wel 2 aparte. Die keek ik gewoon tegelijk en dan komt het ook goed.

Hoe dan ook, door dingen zelf te doen leer je heel snel hoe het werkt en merk je dat het zo spannend niet is.
Als ik kijk hoeveel uur ik met plezier aan mijn replica heb gewerkt en ik zou dat moeten omrekenen in uurloon bij een shop, dan koop ik daar een hele mooie replica voor.

Daarnaast leer je daardoor ook waarom iets werkt zoals het werkt en begrijp je sneller wat er loos is als je replica het niet goed doet. Hoor ook zelden écht goede verhalen over shops, wel dat ze aardig zijn en goede koffie hebben maar dat de kennis niet overtuigend is. Voor mij nog een reden om het gewoon zelf te doen. Lekker in mijn rukbunker met mijn apparaat in de weer zijn. Oh dat klinkt fout. En als ik ergens op stuit wat ik niet snap dan vraag ik het op het forum en helpen mensen me weer verder zodat ik het de volgende keer weer zelf kan.

Dan moet je echt beter zoeken :p Zoals al genoemd is is er best wel veel te vinden op dit gebied. Ik ben ongeveer 3 jaar geleden bij Airsoft Elite uitgekomen in mijn zoektocht en heb daar echt gigantisch veel info gekregen (en nog steeds!).
Elke M4 lijkt op elkaar en zeker bij Specna is er onderling bijna geen verschil. Het recept is hetzelfde, alleen de saus is anders.

Je zou voor de gein eens het Specna topic op Airsoft Elite moeten doorlezen. Dit topic hier is stiekem behoorlijk basic als je deze 2 gaat vergelijken. Topic op AE gaat al bijna 4 jaar mee inmiddels.

Denk dat er door de verkoper/fabrikant altijd wordt uitgegaan van een bepaalde basiskennis van de koper. Voor je eerste replica is het handig maar als ik nu een replica koop hoef ik geen boekjes, batterijen en een lader. Dat gooi ik meteen weg omdat ik inmiddels betere spullen gebruik dan de troep die je er standaard bij krijgt. Ik wil juist alleen een stickervel haha. Ik denk dat dit geldt voor alle meer ervaren spelers, wat dan idd minder handig is voor beginners.

Ik kreeg bij mijn Specna B12 wel batterijen en een lader, maar heb ze nooit gebruikt omdat ik al lipo’s en een balance charger had gekocht op aanraden uit het Specna topic op AE.

Ben ik niet helemaal met je eens :). Dat laatste is namelijk ook weer een stukje voorbereiding van jezelf.

Zoals op Gunfire vermeld staat: “Stock muzzle velocity of ~430 FPS is guaranteed by the default main spring, which allows this replica to perform well on medium distance. The set includes a M90 spring, which allows to reduce the muzzle velocity to ~310 FPS

Dus als je op voorhand de m90 veer zou laten monteren door Gunfire weet je dat je goed zit. (Je krijgt dan ook in de doos het testcertificaat met de huidige fps.)
Denk wel dat de fps iets hoger ligt omdat ze bij elke replica hetzelfde verhaal zetten alleen die hebben een max. van 410 en de H03 heeft 430, dus zal de m90 veer ook wel iets meer hebben.
Daarnaast is het aan jou of je bijv. een fps meter aanschaft zodat je dat thuis je fps kunt checken na een eventuele upgrade of reparatie en niet tot op de skirm moet gokken of je goed zit.

Aan de hand van video’s die 3 jaar geleden beschikbaar waren heb ik mijn gearbox met klamme handjes voor het eerst uit elkaar gehaald. Maar als je netjes werkt krijg je alles weer prima terug in elkaar. Same voor de veer vervangen. Er was geloof ik geen video die de gearbox uitbouwen én veer vervangen behandelde maar wel 2 aparte. Die keek ik gewoon tegelijk en dan komt het ook goed.

Hoe dan ook, door dingen zelf te doen leer je heel snel hoe het werkt en merk je dat het zo spannend niet is.
Als ik kijk hoeveel uur ik met plezier aan mijn replica heb gewerkt en ik zou dat moeten omrekenen in uurloon bij een shop, dan koop ik daar een hele mooie replica voor.

Daarnaast leer je daardoor ook waarom iets werkt zoals het werkt en begrijp je sneller wat er loos is als je replica het niet goed doet. Hoor ook zelden écht goede verhalen over shops, wel dat ze aardig zijn en goede koffie hebben maar dat de kennis niet overtuigend is. Voor mij nog een reden om het gewoon zelf te doen. Lekker in mijn rukbunker met mijn apparaat in de weer zijn. Oh dat klinkt fout. En als ik ergens op stuit wat ik niet snap dan vraag ik het op het forum en helpen mensen me weer verder zodat ik het de volgende keer weer zelf kan.
Eens, ik krijg er een kick van als ik hem uit elkaar haal en vervolgens weer in elkaar zet, al is het maar om even te oefenen zonder überhaupt wat aan te passen :) denk dat ik ook maar zelf gewoon een chrono ga kopen zodat ik niet bij elke aanpassing de deur uit hoef. Welke chrono gebruik jij als ik vragen mag?

• Leuk
Waarderingen: Solstice
Xcortech X3200 van Ali. Link

Ik zou als ik nu wat moest kopen voor deze gaan.
Zijn deze trouwens out of the box te gebruiken(uiteraard met batterijen erin) of dien je deze nog te kalibreren? en zijn ze accuraat aangezien ik her en der lees dat ze soms een afwijking hebben van een aantal fps(x3200)

Zover ik weet is het gewoon plug & play. Zou niet weten hoe je hem moet calibreren.
Ik kreeg thuis dezelfde resultaten als bij Balls & Arrows, dus de mijne is prima.

Heb alleen zo nu en dan een 'TOUT'. Dan registreert hij niets.

• Leuk
Waarderingen: Hardred
Het is natuurlijk prima om dat spul in China te bestellen. Maar waarom niet gewoon in Nederland? Mocht er dan iets mis zijn dan kan je gewoon in je eigen taal communiceren met de verkopende partij.

Want je bespaard uiteindelijk met het bestellen in China zo'n €10,- op het product, maar je moet er wel 3 weken op wachten.

Zelf heb ik deze in gebruik: https://www.qtacairsoft.com/ammo-supplies/airsoft-fps-meter/7392-e1000-shooting-chronograph

Vandaag besteld, morgen in huis. :)

• Leuk
Waarderingen: Hardred
Het is natuurlijk prima om dat spul in China te bestellen. Maar waarom niet gewoon in Nederland? Mocht er dan iets mis zijn dan kan je gewoon in je eigen taal communiceren met de verkopende partij.

Want je bespaard uiteindelijk met het bestellen in China zo'n €10,- op het product, maar je moet er wel 3 weken op wachten.

Zelf heb ik deze in gebruik: https://www.qtacairsoft.com/ammo-supplies/airsoft-fps-meter/7392-e1000-shooting-chronograph

Ja denk ook dat ik hem gewoon in nederland haal. thanks voor de suggestie!

Koop dan wel een goede en niet eentje van element lol.

Wat is goed en wat is niet goed aan een chrono te noemen? Omdat hij van Element is is hij direct niet goed? Met welke reden dan? Werkt net zo goed als alle andere chrono's die ik in mijn handjes krijg of waar ik door gemeten wordt voor een skirm.

Je bespaart wel meer dan €10

AC6000 is zo een €40 goedkoper als in NL
De X3200 MK3 is €30 goedkoper te krijgen bij Aliexpress

Dat zijn wel bedragen waar ik 2 a 3 weken geduld voor wil opbrengen.

• Leuk
Waarderingen: Solstice
Je bespaart wel meer dan €10

AC6000 is zo een €40 goedkoper als in NL
De X3200 MK3 is €30 goedkoper te krijgen bij Aliexpress

Dat zijn wel bedragen waar ik 2 a 3 weken geduld voor wil opbrengen.

Ik haal de €10,- besparing ook uit het voorbeeld wat gegeven wordt. Nogmaals zoals ik ook al aangaf natuurlijk is het allemaal prima om je spulletjes bij de Chinezen te bestellen.

Hou er alleen wel rekening mee dat als we dat met z'n allen gaan doen dat er straks niks meer te koop is in Europa.

Wat is goed en wat is niet goed aan een chrono te noemen? Omdat hij van Element is is hij direct niet goed? Met welke reden dan? Werkt net zo goed als alle andere chrono's die ik in mijn handjes krijg of waar ik door gemeten wordt voor een skirm.

Omdat ik heb gezien hoe inaccuraat die kan meten en toch wel enigszins omdat het element is ja, ze maken leuke dingen maar de kwaliteits controle is wel bagger. Voor de rest wacht ik liever op een X3200 mk3 van ali of een in de EU gekochte acetech. De X3200 die ik heb doet het de laatste 3 jaren perfect, meet de exact zelfde FPS waarde welke ik ook heb op de chrono van B&A, Bunker hill, Critical hit (dark en king forest), Wild Mountain, NABV Chrono en die van ghost town. Ik heb letterlijk nog nergens bij een van deze chrono's een totaal afwijkende FPS waarde gezien dan op mijn eigen Xcortech.

Natuurlijk is dat mijn mening en zegt dat niks, maar er zijn genoeg online die een xcortech aanraden over het meeste andere wat er wordt gefabriceerd, acetech is ook een goede, maar ja is een spin off bedrijf van een aantal die voorheen bij xcortech werkten.

Lol je hebt zelfs een xcortech x3200 mk3 voor een tientje meer als die element en 20-25 meer als op ali, valt wel mee de prijzen tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Prinzie
Ik zie zelf dat momenteel gunfire de x3500 inclusief de kortingscode extragear18(geldt ook op andere gear) voor 74 ,34 aanbied.
even overigens een ander dingetje, iemand hier enige ervaring met de levertijden van het EU warehouse van hobbyking? lijkt me toch dat een levering niet zo lang zou duren aangezien het warenhuis in etten-leur zit(bewust van het feit dat het met bpost eerst naar belgie gaat hoe raar dat ook is eigenlijk)

Even een update na de eerste skirm:

Fps meting kwam ik uit op 315 fps. Dat is dus redelijk.

Amoeba midcaps zijn een NO GO voor de H03. Zie de fotos. De amoeba caps hebben bovenop een uitstekende pin waardoor hij niet goed aansluit op de replica. Als voorbeeld heb ik een ander magazijn toegevoegd als foto waarbij het wel prima werkt. Heb de hele dag flink zitten puzzelen met de mags. Uiteindelijk een workaround gevonden door een bb iets meer naar boven te laten komen zodat deze de pin meer naar achter trekt. Hierdoor valt de mag wel op zijn plek. Ga nu proberen om dit eraf te vijlen, maar ik raad dus iedereen die een H03 heeft af om voor amoeba te gaan.

Bijlagen

• IMG_20180820_184646.jpg
    IMG_20180820_184646.jpg
    442,3 KB · Weergaven: 411
  • IMG_20180820_184612.jpg
    IMG_20180820_184612.jpg
    440,6 KB · Weergaven: 438