Dan moet je echt beter zoeken
Zoals al genoemd is is er best wel veel te vinden op dit gebied. Ik ben ongeveer 3 jaar geleden bij Airsoft Elite uitgekomen in mijn zoektocht en heb daar echt gigantisch veel info gekregen (en nog steeds!).
Elke M4 lijkt op elkaar en zeker bij Specna is er onderling bijna geen verschil. Het recept is hetzelfde, alleen de saus is anders.
Je zou voor de gein eens het
Specna topic op Airsoft Elite moeten doorlezen. Dit topic hier is stiekem behoorlijk basic als je deze 2 gaat vergelijken. Topic op AE gaat al bijna 4 jaar mee inmiddels.
Denk dat er door de verkoper/fabrikant altijd wordt uitgegaan van een bepaalde basiskennis van de koper. Voor je eerste replica is het handig maar als ik nu een replica koop hoef ik geen boekjes, batterijen en een lader. Dat gooi ik meteen weg omdat ik inmiddels betere spullen gebruik dan de troep die je er standaard bij krijgt. Ik wil juist alleen een stickervel haha. Ik denk dat dit geldt voor alle meer ervaren spelers, wat dan idd minder handig is voor beginners.
Ik kreeg bij mijn Specna B12 wel batterijen en een lader, maar heb ze nooit gebruikt omdat ik al lipo’s en een balance charger had gekocht op aanraden uit het Specna topic op AE.
Ben ik niet helemaal met je eens
. Dat laatste is namelijk ook weer een stukje voorbereiding van jezelf.
Zoals op Gunfire vermeld staat: “
Stock muzzle velocity of ~430 FPS is guaranteed by the default main spring, which allows this replica to perform well on medium distance. The set includes a M90 spring, which allows to reduce the muzzle velocity to ~310 FPS”
Dus als je op voorhand de m90 veer zou laten monteren door Gunfire weet je dat je goed zit. (Je krijgt dan ook in de doos het testcertificaat met de huidige fps.)
Denk wel dat de fps iets hoger ligt omdat ze bij elke replica hetzelfde verhaal zetten alleen die hebben een max. van 410 en de H03 heeft 430, dus zal de m90 veer ook wel iets meer hebben.
Daarnaast is het aan jou of je bijv. een fps meter aanschaft zodat je dat thuis je fps kunt checken na een eventuele upgrade of reparatie en niet tot op de skirm moet gokken of je goed zit.
Aan de hand van video’s die 3 jaar geleden beschikbaar waren heb ik mijn gearbox met klamme handjes voor het eerst uit elkaar gehaald. Maar als je netjes werkt krijg je alles weer prima terug in elkaar. Same voor de veer vervangen. Er was geloof ik geen video die de gearbox uitbouwen én veer vervangen behandelde maar wel 2 aparte. Die keek ik gewoon tegelijk en dan komt het ook goed.
Hoe dan ook, door dingen zelf te doen leer je heel snel hoe het werkt en merk je dat het zo spannend niet is.
Als ik kijk hoeveel uur ik met plezier aan mijn replica heb gewerkt en ik zou dat moeten omrekenen in uurloon bij een shop, dan koop ik daar een hele mooie replica voor.
Daarnaast leer je daardoor ook waarom iets werkt zoals het werkt en begrijp je sneller wat er loos is als je replica het niet goed doet. Hoor ook zelden écht goede verhalen over shops, wel dat ze aardig zijn en goede koffie hebben maar dat de kennis niet overtuigend is. Voor mij nog een reden om het gewoon zelf te doen. Lekker in mijn rukbunker met mijn apparaat in de weer zijn.
Oh dat klinkt fout. En als ik ergens op stuit wat ik niet snap dan vraag ik het op het forum en helpen mensen me weer verder zodat ik het de volgende keer weer zelf kan.